Gerda Schunck-Cremers-beurs voor Talitha Mugge en Liselot Blomaard

Op 27 juni jl. is op het Conservatorium van Amsterdam de Gerda Schunck-Cremers-beurs uitgereikt aan twee jonge talenten: aan harpiste Talitha Mugge (18) voor het jaar 2014 (toekenning met terugwerkende kracht) en aan altvioliste Liselot Blomaard (18) voor het jaar 2015.

De Gerda Schunck-Cremers-beurs is bedoeld voor een Nederlandse leerling van de Sweelinck Academie van het Conservatorium van Amsterdam die een orkestinstrument bespeelt (inclusief piano). De beurs bestaat uit een jaar lesgeld en maximaal vijf lessen van een musicus uit het Koninklijk Concertgebouworkest en is bedoeld als aanmoediging voor de verdere muzikale ontwikkeling.

De Gerda Schunck-Cremers-beurs is ingesteld door het CS-Fonds, een Fonds op Naam bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Het Fonds richt zich op het behoud van Nederlands muzikaal erfgoed op topniveau door de ondersteuning van Nederlandse musici die deel uitmaken van het Koninklijk Concertgebouworkest of van de orkestacademie. Met de Gerda Schunck-Cremers-beurs ondersteunt het CS-Fonds vijfentwintig jaar lang een jong talent van de Sweelinck Academie.

Gerda Schunck-Cremers is de moeder van de oprichtster van het CS-Fonds: ‘Zij was een krachtige vrouw die prachtig viool en piano speelde. Pas na haar dood in 2005 heb ik ontdekt wat zij betekend heeft voor de muziek in onze woonplaats Valkenburg. Heel graag had ze naar het conservatorium gewild. Maar “meisjes konden beter praktische dingen in de huishouding leren”, zeiden haar ouders. Dat heeft mijn moeder altijd heel jammer gevonden.’ Om haar kinderen niet hetzelfde te laten overkomen, stichtte haar moeder in 1947 de Valkenburgse Muziekschool. Ze heeft bijna veertig jaar lang als bestuurslid alle muziekuitvoeringen van de leerlingen bezocht: haar motto was: 'oefening baart kunst'. Zij geloofde dat ieder kind zijn of haar talent moest ontwikkelen. Daarnaast was ze actief betrokken bij de Nederlandse St. Gregoriusvereniging, ze ontving een eremedaille toen ze zich vijfentwintig jaar had ingezet voor de kerkmuziek. Ook zat ze in het Klokkenkoor van Valkenburg en bezocht ze met grote regelmaat klassieke concerten.

Talitha Mugge

Liselot Blomaard