Armen Nazarian wint Vierde Nationaal Altvioolconcours

Armen Nazarian heeft het Vierde Nationaal Altvioolconcours gewonnen. In de finale speelde hij werken van Mozart en Schumann. De tweede prijs ging naar Shih-Hsien Tsai en Lisa Eggen won de derde prijs.

Elf jonge getalenteerde altviolisten uit binnen- en buitenland namen deel aan deze vierde editie van het Nationaal Altvioolconcours. De jury bestond uit Lucas Vis, Jürgen Kussmaul, Guus Jeukendrup en Liesbeth Steffens. Het Nationaal Altvioolconcours is onderdeel van het Amsterdam Viola Festival, dat nog t/m 22 februari plaatsvindt in het Conservatorium van Amsterdam.

Grote namen uit de altvioolwereld komen naar het CvA om masterclasses en concerten te geven tijdens het Altvioolfestival en op te treden als jurylid tijdens het Nationaal Altvioolconcours. Speciale gasten zijn Nobuko Imai, Daniel Bard, Jürgen Kussmaul en Esther Apituley. Daarnaast geven onder andere Marjolein Dispa, Sven Arne Tepl, Richard Wolfe, Francien Schatborn en Karin Dolman dagelijks masterclasses, concerten en lessen. Verschillende vioolbouwers geven presentaties. Meer informatie en het programma is hier te vinden.

De winnaar van het concours speelt zondag 22 februari in de Spiegelzaal van het Concertgebouw in Amsterdam, tijdens de Tros/Avro-uitzending op Radio 4, tussen 10.05 en 10.50 en 18 maart in het programma Opium van Radio 4. Zaterdag 21 februari spelen de drie finalisten om 17.15 in Splendor, als onderdeel van het Altvioolfestival.

Armen Nazarian
Armen Nazarian (Armenië, 1984), studeerde aan het Tsjaikovski Conservatorium in Moskou en behaalde zijn altviooldiploma met een 10. Vervolgens studeerde hij twee jaar bij Nobuko Imai aan het CvA. Hij treedt op als solist en kamermusicus en speelt naast klassieke muziek ook Armeense volksmuziek. Met het strijkkwartet Generozo won hij in 2010 de tweede prijs op het prestigieuze Rubinstein Kamermuziekconcours in Moskou.Ook won hij de derde prijs op het zesde internationale Yuri Bashmet Altvioolconcours.