Studenten geselecteerd voor Studielab CvA

Acht studenten uit jaar 4 van de bacheloropleiding van het Conservatorium van Amsterdam zijn geselecteerd voor het Studielab, een onderzoeksproject dat plaatsvindt van 2 tot en met 13 maart 2015. Woensdagavond kwamen organisatoren en deelnemers voor het eerst bij elkaar (zie foto).

Acht studenten uit jaar 4 van de bacheloropleiding van het Conservatorium van Amsterdam zijn geselecteerd voor het Studielab, een onderzoeksproject dat plaatsvindt van 2 tot en met 13 maart 2015. Woensdagavond kwamen organisatoren en deelnemers voor het eerst bij elkaar (zie foto).

De geslecteerden zijn: Leon van den Berg (altviool), Carmen Bruno (cello), Sven Hoscheit (slagwerk), Maarten Lingier (piano), Florent Mourier (piano), Aniek Schuitemaker (klarinet), Simon Velthuis (cello) en Rianne Schoemaker (trompet). Zij zullen experimenteren met studiemethoden voor musici die gebaseerd zijn op inzichten uit de sporttraining. Het doel hiervan is de effectiviteit van deze methoden te onderzoeken en de studenten ervaring te laten opdoen met een planmatige voorbereiding van een belangrijk optreden.

Het idee voor het Studielab komt voort uit een samenwerking tussen het lectoraat Muziek van het CvA en de faculteit Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam. De onderzoekers met wie de studenten samenwerken zijn hoboïst Jan Kouwenhoven, tevens studieleider Houtblazers en docent van het mastervak Orchestral Practice and Audition Training, en Frank Bakker, oud-universitair hoofddocent Sportpsychologie en sinds kort verbonden aan het lectoraat Muziek. Bij het onderzoek worden studenten Bewegingswetenschappen als stagiaires betrokken.

Na door lector Michiel Schuijer welkom te zijn geheten kregen de studenten van Bakker en Kouwenhoven te horen wat ze te wachten staat. Gedurende twee weken worden ze volledig vrijgeroosterd van alle vakken en schoolactiviteiten; dit om te zien hoe ver ze kunnen komen met een voorbereiding die niet wordt doorkruist door andere verplichtingen. Ze moeten werken instuderen die ze nog niet kennen en die een voor hun niveau behoorlijke moeilijkheidsgraad hebben. Vervolgens geven ze op 12, 13 en 14 maart elk een half recital in Splendor Amsterdam. Voorafgaand, tijdens en na het project interviewen de onderzoekers de studenten. Zo krijgen ze een beeld van de wijze waarop de studenten zich normaal gesproken voorbereiden op een concert, auditie of concours, en van de uitwerking die een nieuwe en onorthodoxe wijze van studeren op ze heeft.

Via de website van het lectoraat Muziek kunt u op de hoogte blijven van de ontwikkeling van het Studielab.