Componist en CvA-docent Willem Jeths wint Amsterdamprijs voor de Kunst 2014

Winnaars Amsterdamprijs voor de Kunst 2014

Willem Jeths heeft 28 augustus de Amsterdamprijs voor de Kunst gewonnen. De componist won de onderscheiding in de categorie bewezen kwaliteit. De stimuleringsprijs ging dit jaar naar designstudio Moniker. Jeffrey Meulman, directeur van het Nederlands Theater Festival en het Amsterdam Fringe Festival, kreeg de Amsterdamprijs voor de beste culturele prestatie.De Amsterdamprijs voor de Kunst is de belangrijkste kunstprijs van de stad. Jaarlijks kent het Amsterdams Fonds voor de Kunst de prijs toe aan drie kunstenaars of instellingen die een bijzondere bijdrage leveren aan de kunst in de stad.

Willem Jeths heeft 28 augustus de Amsterdamprijs voor de Kunst gewonnen. De componist won de onderscheiding in de categorie bewezen kwaliteit. De stimuleringsprijs ging dit jaar naar designstudio Moniker. Jeffrey Meulman, directeur van het Nederlands Theater Festival en het Amsterdam Fringe Festival, kreeg de Amsterdamprijs voor de beste culturele prestatie.De Amsterdamprijs voor de Kunst is de belangrijkste kunstprijs van de stad. Jaarlijks kent het Amsterdams Fonds voor de Kunst de prijs toe aan drie kunstenaars of instellingen die een bijzondere bijdrage leveren aan de kunst in de stad.

De jury onder leiding van Clairy Polak roemde de winnaars voor hun focus op het maken. Daar vallen volgens de jury de hardste klappen in de cultuursector. Jeths werd geprezen vanwege zijn 'ongehoorde klanken, kleuren en speeltechnieken' waarmee hij 'een eigen gezicht binnen de Nederlandse muziek toont'.
Meulman werd geloofd omdat hij er met zijn festival in slaagt een nieuw publiek te bereiken. "Meulman is de verpersoonlijking van de eigenzinnigheid en lef die de Amsterdamse - en Nederlandse - theaterwereld zo hard nodig hebben." Moniker laat volgens de jury zien 'hoe sociale interactie het draagvlak voor kunst van vergroten'.
Aan de Amsterdamprijs voor de Kunst, die werd uitgereikt door de Amsterdamse locoburgemeester Kajsa Ollongren, is 35 duizend euro gekoppeld. Naast dat bedrag is dit jaar voor het eerst een fysieke prijs uitgereikt aan de drie winnaars. Die verbeeldt de stad Amsterdam 'op schaal', naar een ontwerp van vormgever Frederik Roijé.