Dirigent Frans Brüggen (79) overleden

Foto: EPA

Dirigent Frans Brüggen is woensdagochtend op 79-jarige leeftijd overleden, thuis in Amsterdam. Hij was al enige tijd ziek. Brüggen studeerde dwarsfluit en blokfluit bij Kees Otten aan het Conservatorium van Amsterdam. Ook was hij gastdirigent van het Symfonieorkest Conservatorium van Amsterdam.

Dirigent Frans Brüggen is woensdagochtend op 79-jarige leeftijd overleden, thuis in Amsterdam. Hij was al enige tijd ziek. Brüggen studeerde dwarsfluit en blokfluit bij Kees Otten aan het Conservatorium van Amsterdam. Ook was hij gastdirigent van het Symfonieorkest Conservatorium van Amsterdam.

Behalve aan het CvA studeerde Frans Brüggen musicologie aan de Universiteit van Amsterdam. In 1955 werd hij op 21-jarige leeftijd aangesteld als docent bij het Koninklijke Conservatorium te Den Haag. Later gaf hij eveneens les op de Harvard-universiteit, waar hij de leerstoel "Erasmus professor" bekleedde. Daarna was hij "Regent's Professor" aan de Universiteit van Californië - Berkeley.

Brüggen hield zich voornamelijk bezig met barokmuziek, hoewel de laatste jaren ook de romantische periode zijn aandacht had. Hij trad op als blokfluitist, als solist en in ensembles. In de jaren zestig en zeventig speelde hij een grote rol bij de ontwikkeling van de blokfluitmuziek. Door zijn uitvoeringen hielp hij de blokfluit af van het imago van kinderinstrument. Ook bracht hij verschillende hedendaagse componisten ertoe werken voor blokfluit te schrijven.

In 1972 richtte hij, samen met Kees Boeke en Walter van Hauwe, het blokfluitensemble Sour Cream op. Brüggen was jurylid in 1972 en 1975 voor het in Brugge gehouden internationaal concours voor barokinstrumenten, in het kader van het Festival Oude Muziek.

Brüggen maakte als dirigent zijn naam met het door hem in 1981 opgerichte Orkest van de Achttiende Eeuw. Met dit orkest maakte hij plaat- en CD-opnamen van werken van onder anderen Johann Sebastian Bach, Ludwig van Beethoven, Jean-Philippe Rameau en Joseph Haydn. Hierbij richt hij zich er op de werken zo authentiek mogelijk uit te voeren, onder andere door gebruik te maken van de orkestbezetting en instrumenten, of exacte kopieën daarvan, uit de tijd van de componist.

Van 1991 tot 1994 was hij de vaste dirigent van het Radio Kamer Orkest, sinds 2001 was hij daarvan de chef-dirigent. Hiernaast trad hij op als gastdirigent bij diverse orkesten zoals het Koninklijk Concertgebouworkest en het Orchestra of the Age of Enlightenment waarvan hij sinds 1992 vaste gastdirigent was, een functie die hij sinds 1998 ook bij het Orchestre de Paris vervulde.

In 1997 ontving hij, van de organisatie UNESCO, als uitvoerend musicus de UNESCO International Music Prize in de categorie "Performance". Op 2 november 2007 is hem in Maastricht de Oeuvreprijs van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties uitgereikt. In het juryrapport werd Frans Brüggen een baken en inspirator voor de gevestigde symfonieorkesten genoemd.
Op 22 september 2010 in Paleis Huis ten Bosch verkreeg hij van koningin Beatrix de Eremedaille voor Kunst en Wetenschap in de Huisorde van Orde. Op 15 juni 2012 werd de AVRO Edison Klassiek Oeuvreprijs aan Frans Brüggen uitgereikt.