Pierre Mak wordt nieuwe studieleider zang

Met ingang van het studiejaar 2014-2015 is Pierre Mak benoemd tot studieleider Zang aan het Conservatorium van Amsterdam. Pierre Mak is al jaren verbonden als hoofdvakdocent aan het CvA. Als bariton heeft hij een breed scala aan opera- en oratoriumuitvoeringen op zijn naam staan. Daarnaast geeft hij regelmatig liedrecitals, vooral op het gebied van het Duits-romantische en het Franse lied.

De bariton Pierre Mak studeerde zang aan de conservatoria van  Zwolle en Utrecht, het Mozarteum in Salzburg en de Schola Cantorum Basiliensis in Basel. Hij nam deel aan masterclasses bij Elisabeth Schwarzkopf en Robert Holl. Verder volgde hij lessen bij Aafje Heynis, Henny Diemer en Margreet Honig.

Pierre Mak werkt met grote regelmaat als solist mee aan oratoriumuitvoeringen. De Passies van Bach, een groot aantal 19e-eeuwse oratoria, zoals het Requiem van Fauré, Ein deutsches Requiem van Brahms, en Paulus en Elias van Mendelssohn, en 20e-eeuwse oratoria, waaronder de Carmina burana van Orff en A Child of our Time van Tippett, behoren tot zijn repertoire. Ook gaf hij talloze liederenrecitals. Met name het Duits-romantische en het Franse lied hebben zijn voorliefde.

In het najaar van 2007 maakte hij met groot succes zijn scenisch operadebuut in een productie van Operastudio Nederland, waarin hij onder de regie van Harry Kupfer de rol van Der Gatte in Reigen (Philippe Boesmans, 1993) vertolkte. Enige tijd later volgde een reprise van deze productie in het Théâtre de la Bastille in Parijs.

In 2009 was hij te zien in de reconstructie van Granida van P.C. Hooft. In 2011 zong hij de rol van Frank in Die Fledermaus van Johann Strauss, geregisseerd door Hans Nieuwenhuis. Afgelopen zomer nam hij tijdens het zeer succesvolle project Rheingold op de Rijn in Das Rheingold van Richard Wagner de rol van Fasolt voor zijn rekening.