Lof voor DNOA's Le nozze di Figaro

Gepubliceerd op

 

De productie van Mozarts Le nozze di Figaro door de Dutch National Opera Academy, van 3 t/m 10 augustus in Radio Kootwijk, heeft veel lof geoogst in de pers.



De productie van Mozarts Le nozze di Figaro door de Dutch National Opera Academy, van 3 t/m 10 augustus in Radio Kootwijk, heeft veel lof geoogst in de pers. Het NRC schrijft: 'Olivers regie is sober en klassiek tegelijk. De uiterst ingewikkelde plot weet hij helder, haast eenvoudig te presenteren (...) De piepjonge cast van de Dutch National Opera Academy mag er zijn. De Britse sopraan Hannah Bradbury is een vis in het water als Susanna, die zij charmant en vol flair neerzet. De Chinese Louise Kwong verbluft als gravin met een okerkleurig, diep aangrijpend stemgeluid. Moeilijk te weerstaan is ook Cherubino, ondeugend en beminnelijk vertolkt door Myriam Arbouz. Het beroemde Voi che sapete zingt ze met een vrijheid en oorspronkelijkheid die je zelden hoort.' ****

In Trouw: 'Met het in Radio Kootwijk opvoeren van die opera wordt die magische plek op de heide nog ietsjes magischer. Om dat tot stand te brengen, heb je mensen met durf en visie nodig. Regisseur Alexander Oliver is zo iemand. (...) Oliver is voortdurend speels en inventief. (...) Kwong heeft een fantastische stem, waarmee ze haar twee aria's tot hoogtepunten van de avond maakt, prachtig ondersteund door het prima orkest en dirgent Egarr. Ook Emmanuel Franco als haar gemaal Almaviva overtuigt enorm. Myriam Arbouz is perfect gecast als Cherubino en Judith Fa maakt indruk in het kleine rolletje van Barbarina. (...) Als Le nozze di Figaro een dergelijke respectvolle en humane behandeling krijgt als hier in Kootwijk, dan weet je weer waarom dit 's werelds allerbeste opera is.' *****

De Telegraaf: 'Het briljante schuilt vooral in de wijze waarop regisseur Alexander Oliver zich van de ruimte meester heeft gemaakt, in samenwerking met Floris Visser. De personenregie is tot in de kleinste details uitgewerkt, haarscherp van timing, geestig, ontroerend, hormonaal geladen vol zuidelijk explosiegevaar. De kostuums, de belichting, werkelijk alles is af. (...) Het talent liegt er niet om. Zo is Hannah Bradbury een kordate Susanna met een stralende strot. Emmanuel Franco een graaf met ballen. Louise Kwong een gravin vol overgave. Een wondertje is Myriam Arbouz als Cherubino. Zijn/haar Voi che sapete klinkt opmerkelijk vrij en stroomt over van verlangen.' ****

De Volkskrant: 'Dirigent Richard Egarrs benadering van de muziek valt op door souplesse en flexibele tempi. (...) Alexander Oliver, die voor de Dutch National Opera Academy Mozarts Le nozze di Figaro heeft geregisseerd, heeft de mogelijkheden van het voormalig zendstation vindingrijk en met zichtbaar plezier benut.'***

En een mooie recensie op webthea.com (in het Frans): www.webthea.com/LE-NOZZE-DI-FIGARO-de-Wolfgang-3828

Delen