Francien Schatborn nieuwe hoofdvakdocent altviool

Per 1 september verwelkomt het Conservatorium van Amsterdam Francien Schatborn als hoofdvakdocent altviool. Ze volgt tevens Sven Arne Tepl op als vakgroepvertegenwoordiger. Francien was al aan het CvA verbonden als docent orkestspel.

Francien Schatborn studeerde in 1995 cum laude af aan het Sweelinck Conservatorium, waar ze studeerde bij Jürgen Kussmaul. Ze volgde masterclasses bij onder anderen Tabea Zimmermann, Fjodor Drushinin en Kim Kashkashian, en kamermuziek bij Menahem Pressler en István Párkányi. In 1994 ontving zij de Zilveren Vriendenkrans van het Koninklijk Concertgebouw en Koninklijk Concertgebouworkest, samen met pianiste Jeannette Koekkoek, met wie zij een vast duo vormt en recitals geeft in Nederland, Italië, Frankrijk en de VS. Hun eerste duo-cd, met romantische Nederlandse muziek, verscheen in december 2003 bij Etcetera. In 2006 kwam hun tweede cd uit, met onder andere alle altvioolsonates van Röntgen. Beide cd's werden zeer goed ontvangen.

Francien Schatborn is sinds 1995 eerste solo-altist van het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Jaap van Zweden. Daarnaast treedt ze op met het Nederlands Pianokwartet en geeft ze geregeld concerten in Europa, de VS, Zuid-Amerika en Azië met onder andere het Reizend Muziekgezelschap o.l.v. Christiaan Bor. Als solist werkte ze met orkesten als het Radio Kamerorkest, het Noord-Hollands Philharmonisch Orhest, Holland Symfonia, het Nederlands Studenten Orkest en haar eigen orkest, het Radio Filharmonisch Orkest.