Sven Arne Tepl nieuwe adjunct-directeur Conservatorium van Amsterdam

De directie van het Conservatorium van Amsterdam is verheugd te melden dat Sven Arne Tepl wordt aangesteld als nieuwe adjunct-directeur (afdelingen Klassiek en de opleiding Docent Muziek). Sven Arne Tepl is momenteel Artistic Manager en lid van de directie van het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest. Daarnaast is hij al vele jaren als altviooldocent verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam. Per 1 september a.s. volgt hij Michel Dispa op, die eerder al heeft aangekondigd een koerswijziging te willen maken in zijn carrière.

Sven Arne Tepl studeerde altviool en kamermuziek aan de Musikhochschulen van Detmold en Keulen bij de leden van het Amadeus Kwartet, Christoph Poppen en Nobuko Imai. In de Verenigde Staten studeerde hij altviool en kamermuziek aan de University of Hartford bij het Emerson String Quartet. Tepl was van 1998-2006 lid van het Utrecht String Quartet en van 2000-2007 solo-altist van Amsterdam Sinfonietta. Naast zijn internationale kamermuziek- en orkestactiviteiten was Sven als docent verbonden aan de Folkwang Hochschule in Essen en de Guildhall School of Music in Londen. Momenteel is hij artistic manager en lid van de directie bij het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest en hoofdvakdocent altviool aan ons conservatorium. Ook is hij als adviseur verbonden aan het NMF, als bestuurslid aan het NJO en het Delft Chamber Music Festival en als jurylid aan de Nederlandse Muziekprijs.

Het Conservatorium van Amsterdam en het Nederlands Philharmonisch Orkest werken structureel samen op het gebied van talentontwikkeling. Zo is Sven Arne Tepl vanuit zijn huidige functie als artistiek manager van het orkest een drijvende kracht geweest in het opzetten van de vorig jaar opgerichte CvA/Nedpho-Orkestacademie.

Janneke van der Wijk, directeur Conservatorium van Amsterdam: “Met Sven krijgt de school een zeer ervaren musicus in de directie, die zijn sporen ruimschoots heeft verdiend in het nationale en internationale muziekveld. Wij zijn zeer verheugd dat hij zijn enorme ervaring en zijn artistieke visie zal inzetten voor het opleiden van het toptalent van morgen!”