Nobuko Imai keert terug als hoofdvakdocent altviool

Het Conservatorium van Amsterdam verwelkomt altvioliste Nobuko Imai terug als hoofdvakdocent altviool. Naast haar eerdere docentschap aan het CvA speelde ze een prominente rol in alle edities van het Nationaal Altvioolfestival en het Altvioolconcours, dat de altvioolsectie van het CvA om de twee jaar organiseert.

Nobuko Imai is een van de meest vooraanstaande altviolisten van onze tijd. Na haar studie aan de Toho School voor Muziek, Yale Universiteit en de Julliard School won ze de hoogste prijzen op internationale competities in München en Genève. Ze heeft opgetreden als solist bij onder andere het Berlin Philharmonic, Het Koninklijk Concertgebouworkest, het Vienna Symphony, Stockholm Philharmonic, London Symphony, BBC Orchestras, Orchestre Philharmonique de Radio France, Boston Symphony en het Chicago Symphony Orchestra.

Als kamermusicus werkte Nobuko Imai samen met grote namen als Gidon Kremer, Yo Yo Ma, Itzhak Perlman, Andràs Schiff, Isaac Stern en Pinchas Zukerman. In 2003 vormde ze het Michelangelo Kwartet met Mihaela Martin, Stephan Picard en Frans Helmerson. Nobuko verschijnt regelmatig op het Marlboro Festival, Lockenhaus, het Casals Festival, Saito Kinen Festival, Aldeburgh, BBC Proms en het Verbier Festival. Ook treedt  ze op in Japan als solist op het jaarlijkse 'Viola Space'-project, dat ze in 1992 oprichtte en waarvan ze artistiek adviseur is. Ze doceert aan de conservatoria van Genève en Kronberg en met ingang van volgend studiejaar ook weer aan het Conservatorium van Amsterdam.