CvA-studenten Lydia Opilik en Nicolas van Poucke door naar finale Grachtenfestival Conservatorium Concours

Zes jonge talenten van de Nederlandse conservatoria, waaronder twee CvA-studenten, gaan door naar de finale van het Grachtenfestival Conservatorium Concours op zondag 24 februari in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. Vijf kandidaten werden aangewezen door een vakjury. De zesde finalist werd gekozen door de kijkers van BravaNL en kreeg zo een wildcard.

Uit de twaalf kandidaten die gisteren streden om een plek in de finale, koos de jury vijf finalisten: Davai Perkusion, slagwerktrio (Koninklijk Conservatorium, Den Haag), Lydia Opilik, sopraan (Conservatorium van Amsterdam), Nicolas van Poucke, piano (Conservatorium van Amsterdam), Laura Trompetter, slagwerk (Codarts, Rotterdam) en Iris van Wijnen, sopraan (Hogeschool van de Kunsten, Utrecht).
Raluca Sabau, piano (ArtEZ, Arnhem/Zwolle/Enschede) mag in de finale haar geluk beproeven door een wildcard die zij kreeg van de kijkers van de klassieke muziekzender BravaNL. Met 397 stemmen won zij overtuigend de wildcard.

De jury prees de kandidaten om de originele repertoirekeuzes. Jurylid en Radio 4-presentator Hans Haffmans: “We zagen zondagmiddag een aantal verrassende optredens, met persoonlijke repertoirekeuzes. Ook is het niet langer vanzelfsprekend dat zangers worden begeleid door piano en/of viool. Dat vinden we als jury een goede ontwikkeling. Als jury hebben we duidelijke keuzes moeten maken, er zijn immers maar vijf plekken voor de finale beschikbaar. ”

De zes finalisten maken kans op de Juryprijs en de Publieksprijs. De prijs bestaat uit een concert tijdens het Grachtenfestival 2013. De winnaar van de Juryprijs krijgt bovendien een special van 30 minuten op de klassieke muziekzender BravaNL.

Wilt u de finale van het Grachtenfestival Conservatorium Concours op zondag 24 februari in het Concertgebouw bijwonen? Kaarten zijn zowel via www.grachtenfestival.nl als bij het Concertgebouw verkrijgbaar.
Kaarten kosten €8,00, inclusief een prosecco. De finale begint om 14:00 uur.