Jazzfest Amsterdam behoort nu al tot de eredivisie van de Nederlandse jazzfestivals

Ben van Gelder Trio (Foto: Ronald Rijntjes)

Vorig jaar organiseerden Felix Schlarmann en Norbert Kögging, beiden alumni van het Conservatorium van Amsterdam, voor het eerst het Jazzfest Amsterdam. Nu, met de tweede editie die plaatsvond op 10 november jl., blijkt het festival zich al te kunnen scharen in de eredivisie van de Nederlandse jazzfestivals, aldus online jazzmagazine Jazzenzo.

Vorig jaar organiseerden FelixSchlarmann en Norbert Kögging, beiden alumni van het Conservatorium van Amsterdam, voor het eerst het Jazzfest Amsterdam. Nu, met de tweede editie die plaatsvond op 10 november jl., blijkt het festival zich al te kunnen scharen in de eredivisie van de Nederlandse jazzfestivals, aldus online jazzmagazine Jazzenzo.

Geroemd worden de hoge kwaliteit en variëteit: 'Het programma zit vernuftig in elkaar, met uiteenlopende jazzmuziek.' En: 'Jazzfest Amsterdam blijkt een topfestival. Het laat een nieuwe generatie horen hoe opwindend goede jazzmuziek kan zijn.'
Bijna alle optredens werden verzorgd door studenten, alumni en docenten van het CvA, en de jazafdeling van het CvA is sponsor van het festival. Lees hier het verslag.

Ook CvA-alumni Daan Herweg, Laurens Priem en Jamie Peet doen het erg goed met hun jamsessie in Nel. De Supersessie van 12 november jl. werd lovend besproken op Jazzenzo: 'Het algehele niveau van de Super Session is hoog en de sessie staat al garant voor een fantastische avond. Maar het is altijd wachten op zulke momenten - zoals een Kris Berry - die in hun eigenheid en natuurlijke overtuigingskracht opvallen. Als dat gebeurt dan word je er fijntjes aan herinnerd dat je je tijdens de Nel Super Session onder de crème de la crème bevindt van doorgaans jonge veelbelovende én reeds gearriveerde musici.' Lees het verslag.

Tot slot is er lof voor de nieuwe cd van alumnus Reinier Baas, Mostly Improvised Instrumental Indie Music. 'Zijn nieuwe plaat betekent een stap voorwaarts. Voorlopig kan de liefhebber met numero twee wel even vooruit, want daarop valt genoeg te otntdekken.' Lees de recensie.

Kortom, het gaat goed met de jazz in Amsterdam, én met onze alumni!