Geelvinck Square Pianoforte Festival 5 t/m 7 oktober 2012

Voor het tweede jaar organiseert samenwerkingspartner Geelvinck zijn pianoforte muziekfestival met de Dag van de Tafelpiano. Hiermee blazen zij het stof van dit instrument voor vroeg-klassieke kamermuziek bij uitstek, de tafelpiano.

Het Geelvinck Square Pianoforte Festival bestaat uit drie kamermuziekuitvoeringen van internationaal niveau met o.a. Michael Tsalka en Anna-Maria Mc Elwain, een muzikale discussieavond over de authentieke muziekuitvoering met Johan Berkhemer en Bas van Bommel in samenwerking met de Willem Mengelberg Vereniging, twee masterclasses voor aanstormend conservatoriumtalent, fringe-concerten, een kleine educatieve tentoonstelling en het inmiddels bekende concours voor eigentijdse composities.

Museum Geelvinck
Het festival vindt plaats in Museum Geelvinck Hinlopen Huis van 5 t/m 7 oktober. Het museum is gevestigd in een Amsterdams stadspaleis uit 1687, dat zich uitstrekt van Herengracht tot Keizersgracht. De kernperiode van zijn bewonersgeschiedenis is de uitgebreide 18e en eerst helft 19e eeuw. De collectie historische muziekinstrumenten (Sweelinck Collectie) en de programmering van het muziekpodium (Geelvinck Salon) sluit hierbij aan. Wekelijks vinden kamerconcerten plaats, merendeels op de historische piano’s en pianofortes van de Sweelinck Collectie. Het museum blikt niet alleen terug op het verleden: door als uitgangspunt het huidige gebruik van het historische huis te kiezen – bijv. door de uitvoering van eigentijdse composities op historische instrumenten –, onderstreept het Geelvinck de continuïteit in het hergebruik van cultureel erfgoed.

Tafelpiano (square pianoforte)
De vroege piano – de pianoforte is in wezen de overgang tussen het klavecimbel en de moderne piano – is het instrument waarop wereldberoemde componisten, zoals Mozart, Beethoven, de tweede generatie Bach, Haydn, Schumann, Schubert, Dussek enz., hun werken componeerden, die in honderdduizenden huiskamers in Europa en daarbuiten voornamelijk op de tafelpiano werden uitgevoerd. De tafelpiano is het kleinere zusje van de pianofortevleugel en daardoor bij uitstek het kamermuziekinstrument van de gegoede burgerij; het past in de huiskamer en kan makkelijk vervoerd worden naar de buitenplaats. De belangrijkste collectie bespeelbare Nederlandse tafelpiano’s en pianofortes is de Sweelinck Collectie (voormalige collectie van het Conservatorium van Amsterdam), die sedert enkele jaren onder de vleugels van Museum Geelvinck wordt beheerd.

Eigentijdse composities voor historische tafelpiano’s
Inmiddels hebben acht componisten nieuwe composities ingezonden voor zowel tafelpiano solo, als in combinatie met verrassende andere instrumenten (zoals vorig jaar de Japanse koto en de shakuhachi, maar ook sopraan en laptop; en dit jaar o.a. met pingpongballen). De jury bestaat uit Martijn Padding, Michael Tsalka (Israel) , Stanley Hoogland, Willem Brons en Peter Sykes (Boston, VS).

Jong talent
Door middel van de twee masterclasses tijdens het festival – door Michael Tsalka en door Stanley Hoogland – wil het festival het bespelen van de pianoforte tafelpiano bij jonge musici stimuleren. Daarnaast geeft het conservatoriumstudenten in de ‘fringe’ op zaterdagmiddag 6 oktober gelegenheid om hun kunnen op de tafelpiano ten gehore te brengen.

Contactinformatie Pers
Voor informatie neemt u contact op met Dunya Verwey: 0654794606 of verwey@geelvinck.nl
Voor beeldmateriaal neemt u contact op met Roland Spek: 0642228300 of rolandspek@geelvinck.nl

Museum Geelvinck Hinlopen Huis
Keizesgracht 633
1017 DS Amsterdam
Open: dagelijks 11.00 – 17.00 uur; dinsdag gesloten; Museumkaart geldig.

geelvinck.nl/muziek/