Sax & Stix wint GrachtenfestivalPrijs 2012

foto Ronald Knapp

Het saxofoon- en slagwerkduo Sax & Stix heeft op 15 augustus jl. de GrachtenfestivalPrijs 2012 gewonnen. Het duo wint daarmee een optreden in de Hermitage Sint Petersburg en het Grachtenfestival 2013. Ramon Lormans en Eva van Grinsven kregen de prijs uitgereikt door juryvoorzitter Biëlla Luttmer, muziekjournalist bij de Volkskrant. Het is daarmee de vijfde keer dat alumni van het Conservatorium van Amsterdam de GrachtenfestivalPrijs winnen.

De jury, bestaande uit Floris Don (muziekjournalist NRC Handelsblad), Biëlla Luttmer (De Volkskrant) en Frederike Berntsen (Trouw) was unaniem in zijn oordeel: ‘De vonken tussen de twee leden van het duo zijn opmerkelijk en uitzonderlijk. De twee vertellen een echt verhaal met hun muziek,’ aldus Biëlla Luttmer.

Saxofoniste Eva van Grinsven (1981, Berlicum) en slagwerker Ramon Lormans (1984, Weert), besloten in september 2002 samen op zoek te gaan naar de bijzondere mogelijkheden van de combinatie saxofoon-slagwerk. Deze uitdagende ontdekkingstocht levert een repertoire op dat origineel en verfrissend is: naast speciaal voor hen geschreven werken arrangementen van eigen hand, die een veelheid aan muzikale stijlen omvatten. Hun enthousiaste en expressieve samenspel werd beloond met de jury- en publieksprijs bij het Internationaal Kamermuziekconcours Almere (2007) en de eerste prijs bij het Vriendenkransconcours van het Concertgebouw (2008).

De GrachtenfestivalPrijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een musicus (of ensemble) die bewezen getalenteerd is en aan het begin staat van een veelbelovende carrière. De genomineerden worden voorgedragen door gerenommeerde Nederlandse klassieke muziekjournalisten. Naast Sax & Stix waren dit jaar genomineerd – vrijwel allemaal ook oud-studenten van het CvA- pianisten Daria van den Bercken en Hannes Minnaar, het Navarra String Quartet (met CvA-alumna Marijke Ploemacher, viool) en het pianoduo Scholtes & Janssens, met oud-CvA-studente Lestari Scholtes.

Dit jaar wordt de GrachtenfestivalPrijs voor de zesde keer uitgereikt. Eerdere winnaars zijn: Ties Mellema (saxofonist, 2007), Lisa Jacobs (viool, 2008), het duo Bosgraaf en Elias (blokfluit en gitaar, 2009), Judith van Wanroij (sopraan, 2010), allen alumni van het CvA, en Karin Strobos (mezzosopraan, 2011).