Tenor Harry van Berne wordt hoofdvakdocent aan het CvA

De tenor Harry van Berne treedt per 1 september 2012 in dienst bij het Conservatorium van Amsterdam als hoofdvakdocent zang klassiek. Eind augustus/begin september is het mogelijk toelating te doen voor deze docent. Belangstellenden kunnen zich aanmelden tot 25 augustus via het aanmeldingsformulier dat verkrijgbaar is bij het studiesecretariaat: studadmin@cva.ahk.nl.

Harry van Berne is een veelgevraagd solist in opera, concerten en oratoriumuitvoeringen. Zijn uitgebreide repertoire omvat werken uit alle stijlperiodes: van de vroege middeleeuwen tot en met eigentijdse composities, waarvan sommige speciaal voor hem zijn geschreven. Hij werkte met vele dirigenten en orkesten samen en trad op in heel West-Europa, de Verenigde Staten, het Midden-Oosten, Japan en Zuid-Amerika. Ook geeft hij liederenrecitals, daarbij begeleid door piano of luit, en is hij actief in de internationaal beroemde vocale ensembles Gesualdo Consort, Quink Vocaal Ensemble en het Huelgas Ensemble en eerder ook het Nederlands Kamerkoor.

Harry van Berne studeerde solozang aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Erna Spoorenberg. Hij vervolgde zijn studie bij Margreet Honig in Amsterdam en Anthony Rolfe Johnson in Londen. Hij is als hoofdvakdocent solozang verbonden aan het ArtEZ-conservatorium. Daarnaast geeft hij cursussen en workshops over specifieke onderwerpen en stijlperiodes, zowel voor solozangers als voor ensembles.