Drie CvA-studenten naar finale Grachtenfestival Conservatorium Concours 2012

Lidy Blijdorp, cello, en het duo Peter Vigh, saxofoon, en Tobias Borsboom, piano, zijn uitgekozen om op te treden in de finale van het Grachtenfestival Conservatoriumconcours. Met twaalf andere kandidaten streden zij op 22 januari jl. om een plek in de finale.

De overige finalisten zijn Vesna Dimcevska, piano (ArtEZ Conservatorium, Arnhem/Zwolle/Enschede), Kevin Downs, cello (Koninklijk Conservatorium, Den Haag) en Lukas Stappenbeck, saxofoon(ArtEZ Conservatorium, Arnhem/Zwolle/Enschede). Zij maken op zondag 26 februari in Muziekgebouw aan 't IJ kans op de Juryprijs en de Publieksprijs. De prijs bestaat uit een concert tijdens het Grachtenfestival 2012 (10 t/m 19 augustus). De winnaars van de Juryprijs krijgen bovendien een muziekbeurs van € 2.000, beschikbaar gesteld door het Fonds Henri Fock, beheerd door het Prins Bernhard Cultuurfonds.

‘Er was heel veel onverwacht repertoire,’aldus de jury. ‘Het lijkt alsof de musici bewust zijpaden hebben gekozen; ze hebben echt zitten te avonturieren. Met een grenzeloze vanzelfsprekendheid worden zeer verschillende componisten naast elkaar gepresenteerd. Wij juichen deze ontwikkeling toe.’

De finalisten worden op 26 februari beoordeeld door een jury bestaande uit: Jurjen Hempel, dirigent; Taco Kooistra, dirigent; Werner Herbers, hoboïst; Pieter Alferink, talent scout/voormalig impresario en Frederike Berntsen, free-lance muziekjournalist. De jury wordt voorgezeten door Radio 4-presentatrice Maartje van Weegen. Het publiek op 26 februari kiest de winnaar van de Publieksprijs. Meer informatie over de finale: www.muziekgebouw.nl