Susan McClary 'Music Theorist in Residence'

Na Robert Gjerdingen (2007), Kofi Agawu (2008) en Richard Cohn (2009) is Susan McClary de vierde 'music theorist in residence' die op uitnodiging van de Vereniging voor Muziektheorie naar Nederland komt. Professor McClary is verbonden aan de University of California in Los Angeles. Op 21 en 22 oktober geeft zij twee dagseminaries en een openbare lezing in Amsterdam.

De dagseminaries vinden plaats in het Conservatorium van Amsterdam. Tijdens deze seminaries zal McClary spreken over de modale praktijk in zeventiende-eeuwse muziek en de geleidelijke transformatie daarvan in diverse genres. De openbare lezing vindt plaats op donderdagavond aan de Universiteit van Amsterdam. Onder de titel The Bodies of Angels spreekt McClary over verschillende noties van lichamelijkheid in de muziek.
Download het undefinedvolledige programma

Belangstellenden kunnen zich opgeven via een e-mail aan: pieter.berge@arts.kuleuven.be Het inschrijfgeld bedraagt € 45,-. Als u lid bent van de Vereniging voor Muziektheorie, of als docent of student bent aangesloten bij een van de gastinstituten (het Conservatorium van Amsterdam, de universiteiten van Amsterdam en Leuven, of het Orpheus Instituut) is de toegang echter vrij.

Geïnteresseerden kunnen ook deelnemen via een nieuw VvM-lidmaatschap (42,- / studenten € 21,-). De lezing op donderdagavond is voor iedereen vrij toegankelijk.

Susan McClary geeft het komende voorjaar ook presentaties aan het Orpheus Instituut in Gent en de Katholieke Universiteit Leuven. Deze presentaties worden tezijnertijd uitgebreider aangekondigd.