Symfonieorkest van het CvA o.l.v. Otto Tausk, m.m.v. Saeko Oguma, altviool

Het Symfonieorkest van het Conservatorium van Amsterdam zet hoog in met drie meesterwerken uit de afgelopen honderdtwintig jaar: Richard Strauss - Till Eulenspiegels lustige Streiche; Bartóks - Altvioolconcert; Sjostakovitsj - Vijfde symfonie.

Het Symfonieorkest van het Conservatorium van Amsterdam zet hoog in met drie meesterwerken uit de afgelopen honderdtwintig jaar. In het symfonisch gedicht Till Eulenspiegels lustige Streiche beeldt Richard Strauss de avonturen van de bekende schelm uit. De schaterlach van Tijl maakt vervolgens plaats voor Bartóks zwanenzang, het onvoltooide Altvioolconcert. Aan de getalenteerde altiste Saeko Oguma, overtuigend winnares van het eerste Nederlandse Altvioolconcours in 2009, de taak om de rijkgeschakeerde solopartij te vertolken. Het concert eindigt met de raadselachtige Vijfde symfonie van Sjostakovitsj, waarvan met name de triomfantelijke finale vragen oproept. Politieke verzetsdaad of knieval voor het Sovjet-regime? Deze aangrijpende symfonie blijft hoe dan ook een traktatie voor de luisteraars.

zo 25 april
14.30 uur Bernard Haitinkzaal
Toegang gratis, reserveren verplicht: http://www.conservatoriumvanamsterdam.nl/nl/nieuws-agenda-en-muziek/125-jaar/symfonieorkest-olv-otto-tausk/

Otto Tausk, foto Marco Borggreve