Orgelstudenten CVA winnen de hoofdprijzen in Freiberg

(Oud-)studenten van het Conservatorium van Amsterdam hebben de hoofdprijzen gewonnen van het 'IX. Internationaler Gottfried-Silbermann Orgelwettbewerb' in Freiberg (D). De eerste prijs ging naar Gilles Leyers, hij mag zich tevens ‘junger ECHO-Organist des Jahres’ noemen. David Schlaffke won de tweede prijs en Gijs Boelen de derde. Lees meer >>

Studenten en oud-studenten van het Conservatorium van Amsterdam hebben de hoofdprijzen gewonnen van het 'IX. Internationaler Gottfried-Silbermann Orgelwettbewerb' in Freiberg (D). De vijfentwintig deelnemers streden in drie ronden op historische orgels van Hildebrandt en Silbermann, en voerden werken uit van Weckmann, Dandrieu, Bach, Homilius en Ritter.
De eerste prijs werd toegekend aan Gilles Leyers uit Luxemburg, student van Jacques van Oortmerssen, hij mag zich tevens ‘junger ECHO-Organist des Jahres’ noemen. (ECHO = European Cities with Historical Organs). In 2011 strijden de finalisten van de concoursen in Alkmaar, Innsbruck en Freiberg voor de ‘Grand Prix d’ECHO’.
De tweede prijs is gewonnen door David Schlaffke uit Duitsland, student klavecimbel van Menno van Delft.
De derde prijs was voor Gijs Boelen uit Nederland, student van Jacques van Oortmerssen. Een eervolle vierde plaats bereikte Charlotte Marck uit Frankrijk, student van Pieter van Dijk. De internationale jury onder voorzitterschap van Dietrich Wagler (D) werd gevormd door P.F.Bonsaksen (N), J.Ferrard (B), Ch.Krummacher (D), J.v.Oortmerssen (NL), M.Penzar (CRO), H.Scholze (D), M.Strohäcker (D) en F.Friedrich (D).