Hans Verbugt vertrekt bij Conservatorium van Amsterdam

Hans Verbugt vertrekt per 1 september 2009 bij het Conservatorium van Amsterdam. Hij volgt per die datum Jean Pierre Grootars op als intendant van deFilharmonie in België. Verbugt is sinds 2001 verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam, aanvankelijk als adviseur en sinds enkele jaren als adjunct-directeur. Binnen deze functies was hij nauw betrokken bij de totstandkoming van het nieuwe conservatoriumgebouw.

Hans Verbugt vertrekt per 1 september 2009 bij het Conservatorium van Amsterdam. Hij volgt per die datum Jean Pierre Grootaers op als intendant van deFilharmonie in België, die sinds januari 2009 de functie ad interim bekleedde. Verbugt (1961) is sinds 2001 verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam, aanvankelijk als adviseur en sinds enkele jaren als adjunct-directeur. Binnen deze functies was hij nauw betrokken bij de totstandkoming van het nieuwe conservatoriumgebouw.

Met Verbugt kiest deFilharmonie voor een intendant met managementervaring en een panoramisch zicht op de wereld van de klassieke muziek. Zijn ervaring als adviseur voor verscheidene muziekinstellingen actief in de wereld van de faciliteiten voor de podiumkunsten zal hij kunnen aanwenden voor de grootschalige renovatie van de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen, waar deFilharmonie vanaf 2012 in residentie gaat. Van daar uit zal het orkest de rol van muzikaal baken in Antwerpen, Vlaanderen en daarbuiten verder uitbouwen.

Hans Verbugt
Hans Verbugt (1961) studeerde piano aan het Conservatorium van Maastricht en musicologie aan de Universiteit Utrecht. Daarnaast volgde hij opleidingen in hafa-directie, orgel, trompet, kunst- en onderwijsmanagement. In 1989 werd Verbugt benoemd tot artistiek leider van de Stichting Phia Berghout. De daaropvolgende jaren organiseerde hij verschillende festivals in Maastricht en werkte hij voor het Nieuw Ensemble en het Gesualdo Consort.

Vanaf 1993 was Verbugt werkzaam in Rotterdam, waar hij verschillende functies combineerde bij het Rotterdams Conservatorium, aan de wieg stond van de Rotterdam Young Philharmonic en organisator was van het Rotterdams Philharmonisch Gergiev Festival en de Rotterdam Music Biennial. Van 1999 tot 2006 had hij zitting in de commissie muziek en muziektheater van de (landelijke) Raad van Cultuur in Nederland.

'Het voelt als een eer en een grote uitdaging om sturing te mogen geven aan een prestigieuze orkestorganisatie als deFilharmonie. Met uitstekende dirigenten als chef-dirigent Jaap van Zweden, hoofddirigent Philippe Herreweghe en eerste gastdirigent Martyn Brabbins, een boeiende artistieke programmering en uiteindelijk een eigen huis, zal de komende periode van cruciale betekenis zijn in de historie van het orkest,'aldus Hans Verbugt

deFilharmonie
Als modern, stilistisch flexibel symfonieorkest bezit deFilharmonie (Royal Flemish Philharmonic) een artistieke souplesse die toelaat om meerdere stijlen van klassiek tot en met hedendaags op een historisch verantwoorde wijze te vertolken. Jaap van Zweden, die in 2008-2009 aangesteld werd als chef-dirigent, staat in voor het grote orkestrepertoire. Met zijn ruime orkestervaring, ondermeer als concertmeester van het Concertgebouworkest, draagt hij bij tot de vorming van het unieke karakter van deFilharmonie. Hij werkt daarvoor nauw samen met hoofddirigent Philippe Herreweghe, die zich vanuit zijn specifieke achtergrond toespitst op de (pre)romantische muziek. Martyn Brabbins is eerste gastdirigent.