Ensemble Lumaka wint prijs Het Debuut

Ensemble Lumaka (Miriam Overlach, harp; Jana Machalett, fluit; Eke van Spiegel, viool; Martina Forni, altviool; Örs Köszeghy, cello, allen alumni van het Conservatorium van Amsterdam) heeft de prijs van de serie Het Debuut gewonnen. Ensemble Lumaka mag nu een cd opnemen met werken uit het programma dat het ensemble voor de concertserie van Het Debuut heeft samengesteld.

Ensemble Lumaka  (Miriam Overlach, harp; Jana Machalett, fluit; Eke van Spiegel, viool; Martina Forni, altviool; Örs Köszeghy, cello, allen alumni van het Conservatorium van Amsterdam) heeft de prijs van de serie Het Debuut gewonnen. Ensemble Lumaka mag nu een cd opnemen met werken uit het programma dat het ensemble voor de concertserie van Het Debuut heeft samengesteld: Albert Roussel - Serenade; Claude Debussy - Sonate; Joseph Jongen - Concert à cinq.
Naar verwachting is de cd vanaf oktober via de websites van het ensemble, www.ensemblelumaka.com en  www.triolumaka.com te koop.

Het Debuut
Het Debuut is een concerttour van vier jonge musici (solisten, duo’s en ensembles). De geselecteerde deelnemers geven allen een serie concerten in ca. tien zalen verspreid over het land.
De musici worden begeleid bij het samenstellen van hun concertprogramma en de planning en logistiek hiervan. Daarnaast helpt Het Debuut de deelnemende musici op publicitair gebied. Aan het einde van de tour wordt er een publiekswinnaar bekend gemaakt. Deze winnaar mag onder begeleiding een cd voor eigen promotie opnemen met een deel van het concertrepertoire.

Ensemble Lumaka
De kern van Ensemble Lumaka bestaat uit het in 2004 opgerichte Trio Lumaka bestaande uit Jana Machalett, fluit, Martina Forni, altviool en Miriam Overlach, harp. Trio Lumaka verwierf al snel nationale bekendheid en won in mei 2006 zowel de jury- als de publieksprijs van het Nationaal Kamermuziek Concours Almere. Ter gelegenheid van het Jagthuisfestival 2007 nodigden zij Eke van Spiegel, viool en Örs Köszeghy, cello uit om als kwintet werken uit de jaren twintig te vertolken. Deze kwintetbezetting is geïnspireerd op het beroemde kwintet van de Franse harpist Pierre Jamet waarvoor in die tijd veel mooie muziekstukken zijn geschreven. Het repertoire van Ensemble Lumaka bestaat uit werken uit deze periode, uitgebreid met werken van eind twintigste eeuw.