CvA Symfonieorkest

Sunday 11 April 2021, 15:00 - 16:30 hrs.

Deze opname van het concert op 28 maart jongstleden wordt live gestreamd via consam.nl/live

o.l.v. Martin Sieghart; solist: Noa Wildschut, viool (foto)
Tsjaikovski - Vioolconcert; Mendelssohn - Symfonie nr. 3 ‘Schotse’

Zondag 28 maart speelde het CvA Symfonieorkest in het Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam twee populaire werken: Tsjaikovski’s vioolconcert, dat met zijn expressiviteit, magistrale thema’s en Russische lyriek uitgroeide tot een van de geliefdste vioolconcerten ter wereld, en Mendelssohns ‘Schotse’ symfonie, waarvoor de componist zich liet inspireren door de ruïne van Holyrood Chapel. Op zondag 11 april kunt u het gehele concert nogmaals online bekijken.

 

Download hier de programmatoelichting

PROGRAMMA: 'RUSSISCHE LYRIEK EN SCHOTSE MIST' 

Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840 –1893) 
Vioolconcert in D, op. 35 (1878) 


I. Allegro moderato 
II. Andante canzonetta 
III. Allegro vivacissimo 

‘De viool wordt niet bespeeld, maar bont en blauw geslagen,’ oordeelde criticus Eduard Hanslick in 1881 over de première van Tsjaikovski’s Vioolconcert door violist Adolph Brodsky. Eerder had de beroemde violist Leopold Auer al bedankt voor de eer. Niet omdat het werk onspeelbaar zou zijn, maar omdat hij meende dat Tsjaikovski – zelf geen violist – het karakter van het instrument geen recht deed. Kortom: de start voorspelde weinig goeds, maar toch zou dit werk, met zijn expressiviteit, magistrale thema’s en Russische lyriek, uitgroeien tot een van de geliefdste vioolconcerten ter wereld. 

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809 –1847) 
Symfonie nr. 1 in c, op. 11 - nr. 3 in a, op. 56 (Schotse) (1829) 


I. Andante con moto — Allegro un poco agitato 
II. Vivace non troppo 
III. Adagio 
IV. Allegro vivacissimo — Allegro maestoso assai 

Tijdens een wandeltocht door Schotland bezocht Mendelssohn de ruïne van Holyrood Chapel bij het paleis ‘waar koningin Maria leefde en liefhad,’ zoals hij schreef aan zijn familie. ‘Gras en klimop tieren er welig, ook bij het altaar waar Maria tot koningin van Schotland werd gekroond.’ De atmosfeer van verval en ruige natuur, waaraan de invallende schemering ongetwijfeld bijdroeg, inspireerde hem: ‘Ik denk dat ik hier het begin van mijn “Schotse” symfonie heb gevonden.’
De muziek bestrijkt een breed scala aan emoties, van duister en stormachtig tot levendig en opgewekt, waarbij vooral in het tweede en vierde deel invloeden uit de Schotse volksmuziek te horen zijn. 

 

Share