Octavie Dostaler-Lalonde

Octavie Dostaler-Lalonde (Montreal, Canada) treedt op als solist, kamer- en orkestmusicus in een breed scala aan genres en stijlen. Daaraast doet ze onderzoek en geeft ze lezingen op universiteiten over de hele wereld. Zeis prijswinnaar op verschillende internationale concoursenConcours Corneille, Early Music Yamanashi, Graun Brothers Award) en heeft beurzen ontvangen van de Canada Council for the Arts, het Fonds voor de Podiumkunsten en het Amsterdam Fonds voor de Kunst voor haar onderzoek en haar artistieke activiteiten.

Octavie heeft opgetreden als solist en kamermusicus op het Festival Oude Muziek Utrecht, het Grachtenfestival, Musica Antica da Camera (NL), Folle Journée Tokyo (JA), Festival Royaumont, La Nouvelle Athènes, La Cité de la Voix (FR), MA Brugge, Bozar, AMUZ (BE), and Festival Montréal Baroque (CA) among others. Ze werkt veelvuldig samen met historisch klavierspeler Artem Belogurov met wie ze het oude-muziekensemble Postscript leidt. Ook geeft ze concerten met Vox Luminis, Ensemble Masques, Il Gardellino, La Sfera Armoniosa en Ensemble Alia Mens.

Als orkestmusicus heeft ze opgetreden met het Montreal Symphony Orchestra, het Orkest van de Achttiende Eeuw, het Orchestra of the Age of Enlightenment, het Orchestre Révolutionnaire et Romantique en Utopia. Ze heeft opnamen gemaakt voor labels als Alpha Classics, Challenge Classics, Passacaille, Brilliant Classics en TRPTK. Haar debuut-cd From Mannheim to Berlin, uitgebracht bij Challenge Classics, werd lovend ontvangen in de pers en haalde de longlist van de Preis der Deutschen Schallplattenkritik.

Als onderzoeker heeft Octavie lezingen en masterclasses gegeven aan de universiteiten van Oxford, Bonn en Cornell, alsook aan de Hochschule der Künste Bern, Conservatoire à rayonnement régional de Paris en het Utrechts Conservatorium. Met collega’s van de universiteiten van Bern en Wenen en onafhankelijke onderzoekers/musici vormt ze een onderzoeksgroep die onderzoek doet naar historische opnamen in de uitvoeringspraktijk. Ze maakt ook het videoblog Romantic Lab, waar zij en Artem Belogurov de resultaten delen van hun experimenten met de 19e-eeuwse uitvoeringspraktijk door het imiteren van historische opnamen.

Delen