Walter van de Leur

Dr. Walter van de Leur is de bijzonder hoogleraar Jazz en Improvisatiemuziek aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) namens het Conservatorium van Amsterdam (CvA). Daar is hij als mede-ontwikkelaar van het masteronderzoeksprogramma onderzoekcoördinator en onderwijst hij diverse keuzevakken jazzhistoriografie. 

Van de Leur is een internationaal erkende specialist op het gebied van de muziek van Billy Strayhorn en Duke Ellington. Hij is auteur van Something to Live For: The Music of Billy Strayhorn (Oxford UP, 2002; winnaar van de Irving Lowens Book Award for Distinguished Scholarship in American Music). Daarnaast heeft hij bijdragen over Strayhorn en Ellington geschreven voor de Duke Ellington Studies Anthology (Cambridge UP), Musicians and Their Audiences (Ashgate), Strayhorn: An Illustrated Life (Agate), de Cambridge Companion to Duke Ellington, de Grove Dictionary of American Music (Oxford UP), de International Dictionary of Black Composers (U. of Chicago Press) en de Musical Quarterly. Als lid van de redactieraad van Jazz Perspectives was hij gastredacteur voor het themanummer over Duke Ellington. 

Van de Leurs werk richt zich verder op jazzreceptiegeschiedenis en jazzhistoriografie. Hij is initiator en hoofdredacteur van de vijfdelige Oxford History of Jazz in Europe (verwacht vanaf 2020) en hij staat onder contract bij Routledge voor Jazz and Death: Rituals and Representations. Zijn onderzoek heeft bijdragen opgeleverd aan een aantal andere bundels, zoals Politics and Cultures of Liberation (Brill), Singing Death: Reflections on Music and Mortality (Routledge), de Routledge Companion to New Jazz Studies, Current Research in Jazz, en de International Journal of Heritage Studies

Hij is nauw betrokken bij interdisciplinair en praktijkgericht onderzoek en leverde het onderzoek voor zes opnameprojecten rond door hem herontdekt werk van Strayhorn, Mary Lou Williams, Gil Evans en anderen (uitgebracht op Challenge Records).

Van de Leur was hoofd van de Nederlandse deelname aan twee door de Europese Unie gefinancierde onderzoeksprojecten: Rhythm Changes: Jazz and National Identity, en CHIME (Cultural Heritage and Improvised Music in European Festivals). Voor Rhythm Changes leidde hij drie academische jazzcongressen (de grootste in het vakgebied), en voor CHIME in Siena (Italië) het Music, Festivals, Heritage-congres. Ook was hij mededirecteur van de tweeëntwintigste International Duke Ellington-conferentie, in Amsterdam.

Delen