Sanna van Vliet

Sanna van Vliet studeerde jazz-zang bij Judy Niemack en Rachel Gould en jazzpiano bij Frans Elsen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en studeerde in beide hoofdvakken af. Daarna volgde ze de driejarige docentenopleiding Complete Vocal Technique (CVT) in Kopenhagen. Tijdens haar conservatoriumstudie richtte ze haar eigen kwartet op, waarmee ze optrad op toonaangevende jazzpodia en jazzfestivals zoals het North Sea Jazz Festival, Amersfoort Jazz Festival, Meerjazz, The Hague Jazz Festival, Bimhuis, De Tor, Breda Jazz Festival en Red Light Jazz Festival. Ze gaf concerten in Duitsland, Zweden, Denemarken, Zwitserland, Oostenrijk, Polen, België, Finland, Tunesië, Slovenië, de Azoren, Italië, Noorwegen, China, Thailand en Zuid-Korea en trad onder meer op met Ruud Jacobs, Martijn van Iterson, Frans Elsen, John Engels, Rob van Kreeveld, Beets Brothers, Ferdinand Povel, Tineke Postma, Wouter Hamel, Harry Emmery, Eric Ineke, Doug Rainey, Jarmo Hoogendijk, Peter Bernstein en Joe Cohn.

Sanna bracht zes cd’s uit onder haar eigen naam, waarvan de laatste twee albums louter eigen composities bevatten. Naast haar eigen formaties Sannavan en Something About Sanna zingt zij in het negenkoppig ensemble Chamber9.

Sanna is als vaste docent verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam. Ze geeft les in vocale improvisatie, ensembles, pianobegeleiding voor vocalisten en bewerken van standards. Darnaast was ze gastdocent op de conservatoria van Maastricht, Groningen, Enschede en Den Haag en gaf ze workshops in Spanje, China en Zuid-Korea.

'Sanna is een fantastische pianiste in de allereerste plaats. Ze speelt fantastisch piano, maar daarnaast zingt ze ook zo ontzettend goed. Het komt weinig voor dat een pianiste ook nog zo heel erg goed zingen kan en ze timet en ze swingt echt de pan uit.' Rita Reys

 'Sanna van Vliet's cd Dance on the Moon is my favorite cd that has been sent to me lately! She has a beautiful, inviting sound, and great bebop lines, nice piano feel. I love the scat solos, and I am very picky about this topic - most scat singing is so far from the instrumental understanding that I think it requires. Hers is the "real deal".' Darmon Meader, New York Voices.

Zie ook Sanna van Vliets online cursus op CvA Online

Delen