Alumnus Bas Wiegers benoemd tot vaste gastdocent orkestdirectie

Alumnus Bas Wiegers keert terug naar het Conservatorium van Amsterdam als gastdocent Orkestdirectie. Zijn uitgebreide ervaring als dirigent en muzikant en zijn liefde voor het vak maakt hem een aanwinst voor het docententeam. Het CvA is dan ook trots hem te mogen verwelkomen.

Als dirigent toont Bas een veelzijdig karakter: met opzwepende energie en openheid bestrijkt hij een breed muzikaal spectrum, gaande van barok tot hedendaagse muziek. Na zijn studie Viool met bijvak Orkestdirectie aan het Conservatorium van Amsterdam, volgde hij een Post-Master Viool aan de Musikhochschule Freiburg. Eenmaal afgestudeerd begon Bas een succesvolle carrière als violist. In 2009 ontving hij een dirigentenbeurs van de Kersjes Stichting, waarna hij aan de slag ging als assistent van Mariss Jansons en Susanna Mälkki bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Deze ervaring overtuigde hem om zich volledig op het dirigeren te richten.

In het huidige seizoen, 22/23, is Bas begonnen als Associated Conductor van het Münchner Kammerorchester, waar hij de voor hem zo belangrijke verscheidenheid aan muzikale stijlen tot leven brengt. Daarvoor was hij vier seizoenen lang eerste gastdirigent van het Klangforum Wien en deed hij gastoptredens met het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Konzerthausorchester Berlin, WDR Symfonie Orkest en vele anderen.

Bas deelt zijn mening over aspecten van zijn leven als dirigent en muzikant op verschillende manieren. Je kunt bijvoorbeeld zijn
 artikel over het belang van diversiteit en karakter in muzikantschap lezen, of je kunt zijn podcast The Treasure Hunt beluisteren.